101 maal Simenon

Zo'n vijfhonderd boeken heeft de Luikse schrijver Georges Simenon geschreven. Een groot aantal over de bekende politiecommissaris Maigret. Hij is daarmee een van de meest gelezen en meest verfilmde schrijvers van de twintigste eeuw. Alweer enige tijd geleden schreef ik in mijn weblog dat ik als ik op vakantie ga vaak een roman van Simenon meeneem. Dat was aanleiding voor ex-dokter Kees, die sinds enige tijd geen dokter meer is, mij de Simenon-collectie van zijn moeder te beloven. Zelf zal zij die niet meer herlezen. Haar huis moest worden leeggehaald, ze woont in een verzorgingstehuis, en de boeken moesten weg.

Vrijdag was het zover. Met een grote doos boeken stond Kees voor de deur. De meeste van die boeken getooid met een omslag van Dick Bruna, een wereldberoemde tekenaar. Ongeveer twee boekenplanken vol. Nadat ik de dubbele er uit had gehaald (er zaten twee dubbele bij), de boeken die ik zelf al had (ook twee stuks) en de boeken zonder Dick Bruna-omslag, bleven er 101 boeken over. Dus zo'n tienduizend pagina's Simenon. Dat lijkt veel maar is als het totale aantal van vijfhonderd boeken klopt dus ongeveer een vijfde van wat hij heeft geschreven.

Als ik het boek uit heb dat ik momenteel aan het lezen ben begin ik gelijk aan Maigret in Holland. Volgens Simenon de allereerste Maigret, geschreven in Delfzijl, waar de commissaris op de eerste pagina's met de trein aankomt. Zelf kwam Simenon niet per trein naar Delfzijl, maar met zijn eigen boot, op een bootreis langs de Noordelijke kusten van Europa.

Reacties

Populaire posts