Jong door Knoflox

In de tijd dat ik punkzanger was in De Suzannes kwam het regelmatig voor dat we met een oud busje naar Amsterdam reden. Een oude buizenradio hing in een rek vlak achter onze oren en scheidde de bestuurderscabine van de vracht. Onderweg dronken we koffie in het AC wegrestaurant in Stroe. Vanuit de auto kon je ergens in de buurt van Hilversum als je naar rechts keek altijd een torentje zien waarop in neon de woorden "Jong door Knoflox" stond te lezen. Ik had geen flauw idee wat dit betekende, het intrigeerde me zeer en het had ongetwijfeld iets met knoflook te maken.

Vele jaren later was Knoflox in het nieuws omdat het in de reclame een beeltenis had gebruikt van actrice Sjoukje Hooymaayer die op dat moment een van de hoofdrollen speelde als de vrouwelijk arts Lydie van der Ploeg in de bijzonder populaire televisieserie Zeg eens AAA. De reclamecode commissie vond dat zij dit product niet mocht aanprijzen omdat het publiek zou kunnen denken dat zij dit als dokter Lydie van der Ploeg deed. Dit naïeve publiek zou geen onderscheid kunnen maken tussen actrice en rol en op grond daarvan een product kopen waarvan de werking niet bewezen was.

Want ondertussen was daar ook de vereniging van knoflookliefhebbers, De Stinkende Roos. Zij toonden aan dat in een enkel teentje knoflook meer van de werkzame stof zat waarvan Knoflox claimde dat je er jonger van bleef, dan in een heel potje pillen. "Knoflook heeft een bloedzuiverende invloed en ondersteunt een goede conditie van de bloedvaten. Hierdoor is knoflook positief voor de vitaliteit" zegt de fabrikant nu nog steeds.

Maar nog steeds word ik, als mijn leeftijd wordt geschat, vele jaren jonger geschat dan ik werkelijk ben. Minimaal vier jaar, soms zelfs tot tien jaar jonger, maar dat laatste lijkt mij vleierij. Iedere dag gaat er als ik kook zeker een teentje knoflook door ons eten. Zelden wordt er een dag overgeslagen. Een dag zonder knoflook is een verloren dag en telt niet mee. Daarom denk ik nu vaak: jong door knoflook.

Gelukkig is het internet groot en is het mysterieuze torentje terug te vinden. Het is de oude zeeptoren in Naarden waar ook Pactolan werd gemaakt.

Reacties

Anoniem zei…
Ha ja leuk.
Als kind reed ik achterin de auto er met mijn ouders al regelmatig langs en het biologeerde mij toen ook al. 3 teksten zijn me er van bijgebleven: Jong door Knoflox, Hoest Pactolan èn Risp maagtabletten. Volgens mij stond dat laatste bovenop het gebouwtje wat vastzat aan de toren. Later gesloopt en vervangen.
Rij er nu nog regelmatig langs, maar toch grappig hoe zo'n beeld van vroeger je bij kan blijven..
Jelle

Populaire posts