Jonathan Safran Foer: Extreem luid en ongelooflijk dichtbij

Ik neem een proefabonnement op Storytel en luister daarom zes en een half uur lang naar Jeroen Willems die Extreem luid en ongelooflijk dichtbij (Extremely loud and incredibly close) van Jonathan Safran Foer voorleest. Helaas kan ik de bijbehorende app niet gebruiken op mijn telefoon en daarom kan ik alleen luisteren met de iPad. Onderweg in de trein gaat dat goed en ik kan zelfs naar buiten kijken tijdens het luisteren, maar luisteren tijdens het wandelen en fietsen gaat minder. Dus ik verleng mijn proef niet en ga weer terug naar mijn podcastabonnementen. Coverville, This American Life, Serial, Kunststof, The Truth en de Nieuwsshow.


Maar dan nu het luisterboek. Jeroen Willems won hiermee de prijs voor het beste luisterboek in 2009. Hij leest het werkelijk op een geweldige manier voor. Je mist de wonderbaarlijke typografie van het oorspronkelijk papieren boek, dat wel. Maar hij kruipt heel knap in de huid van de verschillende personages die het verhaal vertellen, met name in de huid van de hoofdpersoon, het negenjarige jongetje Oskar Schell dat op zoek gaat naar het geheim van zijn vader die bij de aanslag op de Twin Towers is omgekomen. Maar dat is niet de enige verteller. Er zijn nog twee vertellers, de oma van Oskar en een man van wie ik de identiteit niet zal onthullen. De laatste verliest steeds meer woorden en kan tenslotte alleen nog via geschreven briefjes met de buitenwereld communiceren.

Het procedé van dit boek lijkt daarmee op dat van zijn debuutroman Alles is verlicht waar eveneens drie vertellers aan het woord waren. Dat boek maakte toch meer indruk dan dit, misschien juist omdat dat in zijn omvang iets gecomprimeerder was. In beide boeken komen gruwelijke scènes voor en zijn er momenten van grote schoonheid. Jonathan Safran Foer weet als geen ander zijn lezers te ontroeren. Met daarbij de fantastische stemkunstenaar Jeroen Willems is zes en een half uur luisteren geen straf maar een genot. Soms wilde ik niet stoppen en wilde ik verder luisteren. Helaas was er dan soms een station dat me dwong te stoppen.

Reacties

Populaire posts