M.J. Arlidge: Klikspaan

Dit is niet het soort boek dat ik vaak lees. Een thriller. Klikspaan van M.J. Arlidge. Ik kreeg dit boek toegestuurd naar aanleiding van een modern soort kettingbrief op Facebook: "Boekenliefhebbers gezocht!Ik zoek deelnemers voor een sociaal experiment." Je moest een boek opsturen en het bericht opnieuw posten om zelf ook boeken te ontvangen. Ik ontving er drie waarvan dit de eerste was. Twee boeken kreeg ik zonder een enkel woord, het derde ging vergezeld van een briefje van de afzender. Over de andere boeken later meer. Zelf stuurde ik Morels uitvinding van Adolfo Bioy Cassares naar ene Hanna in Utrecht met een uitgebreider briefje over waarom ik dat boek de moeite van het lezen waard vindt.

Over het boek Klikspaan van M.J. Arlidge kan ik kort zijn. Het is een behoorlijk spannend boek waarin rechercheur Helen Grace op zoek is naar een pyromaan die in enkele nachten achter elkaar bijna tegelijkertijd meer dan zes branden weet te stichten waarbij onschuldige burgers omkomen. In korte hoofdstukjes volgt het boek de leden van haar team, de pyromaan en lezen we stukjes uit het geheime blog dat de dader schrijft onder het pseudoniem eerstepersoonenkelvoud. Omdat de hoofdstukken kort zijn, met veel wit aan de bovenkant van de pagina als het hoofdstuk begint, en veel wit onderaan de pagina als het hoofdstuk eindigt, race je door het verhaal heen. Het boek oogt daardoor een stuk dikker dan het in werkelijkheid is. Een echte pageturner is het, maar de schrijfstijl is erbarmelijk en ook de psychologie van de personages is van dik hout zaagt men planken. Emotioneel gezien zijn de personages cliche's. De rechercheur, de moeder, de alcoholiste, de pestkop, de puber. Rechercheur Helen Grace heeft weliswaar een spannend geheim dubbelleven als masochiste, maar echt uitgewerkt wordt ook dat niet.

Ik ga gewoon weer terug naar Simenon en inspecteur Maigret, en dat was toevallig het tweede boek dat ik toegestuurd kreeg, Maigret en het spook. Dat had ik al in mijn bezit als onderdeel van mijn verzameling, maar dat ga ik nu lezen. Daarna meer over het derde boek, dat ik besloten heb niet te lezen, ik vertel nu nog niet waarom.

Reacties

Populaire posts